Webteksten: hoe, wat en waar?

Hoe schrijf je goede webteksten? Bezoekers van een website willen vaak zo snel mogelijk veel informatie krijgen.  Maar dan ook direct duidelijk wat je te bieden hebt.

1. Korte aansprekende titel

Maak een korte, aansprekende titel voor de tekst.  De titel dient als het kan relevante zoektermen te bevatten.

2. Kop direct binnen

Zet de belangrijkste inhoud bovenaan de pagina. Begin niet met een inleiding, achtergrondinformatie of de historie van het onderwerp, maar ‘kop direct binnen’.

3. Verplaats je in je doelgroep

Probeer je te verplaatsen in de doelgroep van jouw website en vraag je af welke zoekvragen je bezoekers kunnen hebben. Welke informatie zoekt de doelgroep op mijn website?  Houd bij het schrijven van webteksten steeds voor ogen: is deze informatie relevant, welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst?

4. Maak je webteksten scanbaar

Zorg dat je webteksten te scannen zijn. Bezoekers ‘scannen’ een webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag. Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Maak het de lezer makkelijk, kies voor korte stukjes tekst met veel wit tussen de regels en alinea’s.

5. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk

6. Maak gebruik van vetgedrukte woorden om waar nodig is extra aandacht te trekken.

7. Interne links

Gebruik interne links om navigatie naar andere pagina’s mogelijk te maken. Links op de juiste plaats  betekent meer invloed op de lezer.  Zo stuur je de bezoekers naar jouw product- of dienstenaanbod.

8. Kort, korter, kortst!

Houd het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet en geef voorbeelden. Vermijd ambtelijk taalgebruik en jargon. Bied in geval van veel tekst daarnaast het volledige artikel aan als pdf, zodat de bezoeker deze kan printen.