De spijker op de kop of hoe creëer ik de beste koppen?

Knappe Koppen

Jouw artikel kan nóg zo interessant zijn, als je kop en/of tussenkopjes beroerd zijn, verlies je een hoop lezers. Veel mensen scannen de tekst op voor hen interessante informatie aan de hand van koppen. Wanneer zij menen geen relevante tekst te vinden, haken ze eenvoudigweg af. Dag lezers, dag conversie!

Dus: hoe schrijf je een goede kop? Een zo ’n goede kop dat je artikel overleeft in de vluchtige mediawereld van vandaag de dag? Goede koppen schrijven kan  het verschil maken tussen viraal gaan en een stuk of wat pageviews.  Koppensnellen – alleen de koppen lezen om te kijken of het te lezen aanbod echt interessant is – doet zowat iedereen. Door alle overkill aan informatie moet je selectief zijn en dat maakt de kop van een artikel essentieel. Een juiste kop is ook noodzakelijk wanneer je wilt dat je tekst online goed gevonden wordt.

Veel mensen denken dat je talent moet hebben om een goede kop te kunnen maken. Maar talent is echt niet nodig. Inspiratie evenmin. Het schrijven van een informatieve en wervende kop kan iedereen leren. Ga aan de slag met de volgende tips en kijk of je meer lezers kunt trekken.

1. Emoties zijn belangrijk
Nieuwsgierigheid, ongeloof, een lachbui; sterke koppen maken emoties los bij je lezer. Welke gevoelens heb jij over het artikel? Meld je iets nieuws? Probeer dan nieuwsgierigheid  op te wekken in de titel. Bizarre titels zijn vaak ook hits: “Zwembad ‘De Kikker’ poel des verderfs”

2.  Maak je koppen op zo’n manier dat je boodschap ook duidelijk is als je lezer alleen de (tussen)koppen leest.
Op die manier geef je je lezer voldoende kans om je tekst te scannen. Je lezer kan dan zelf besluiten of hij de tekst helemaal wil lezen. Een scanbare tekst maak je door bijvoorbeeld witregels in te voegen, kernwoorden vet te maken of door het gebruik van opsommingen.

3. Problemen? Antwoord!
Sprekende koppen geven vaak antwoord op een vraag. Bijvoorbeeld: ‘Altijd maar jeuk? Wonderzalf!’ Je beschrijft een probleem en brengt direct de oplossing.

4. Maak de lezer onderwerp
Een pakkende kop laat de lezer denken dat het ook over haar of zijn persoon zou kunnen gaan.

5. Vette quote
Het gebruik van een goede quote als tussenkop triggert de nieuwsgierigheid en nodigt dus uit tot lezen. Doen!

6. SEO koppen
Als je je teksten of koppen ‘SEO’ schrijft, betekent het dat mensen je artikel eerder vinden via Google. Verwerk daarom relevante zoekwoorden in je kop.

7. Houd de kop kort
Lange koppen houden over het algemeen de aandacht niet vast. Schrijf kort!

  • Zo moet het niet: de 19 domste krantenkoppen. Enigszins gedateerd maar wél leuk. En daar ga je tegenwoordig trouwens ook viraal mee….
  • Koppen: algemene regels volgens het NRC Stijlboek…