Hoe blog je succesvol? De beste blogs…

Een van de manieren om online beter vindbaar te zijn of je status van expert te verhogen, is door te gaan bloggen. Bloggen is een van de meest effectieve manieren om nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Voor bedrijven die bloggen is het zelfs de meest effectieve manier om nieuwe leads te genereren. Met het creëren van content kun je bij je doelgroep in het voetlicht komen. Maar dan moet je het wel goed doen…

Het delen van jouw expertise
Iedereen met expertise over een bepaald onderwerp kan een blog schrijven. Je deelt je gedachten, jouw visie of tips en ervaringen met de rest van de wereld.

Doelgroep
Schrijf voor je doelgroep, niet voor je ranking. Dit is één van de belangrijkste regels voor succesvol bloggen. Hoe beter je in staat bent een specifieke doelgroep aan te spreken, des te beter zal ook het resultaat zijn. Wat houdt hen bezig?

Waardevol
Zorg dat je blog of artikel van waarde is. Kijk kritisch naar je onderwerp. Beantwoord je een prangende vraag van je doelgroep?  Heb je een interessant verhaal en is het actueel? Is er al veel over geschreven of ben jij een van de eersten?

Zorg dat ze je vinden
Om onder de aandacht te komen bij je doelgroep is het noodzaak dat je vindbaar bent. Zorg er dus voor dat je artikel SEO-vriendelijk is.

Gebruik beeld
Een lang artikel dat alleen bestaat uit tekst is niet aantrekkelijk om te lezen. Maak gebruik van afbeeldingen en/of illustraties. Deze spreken meer tot de verbeelding en lezers blijven langer hangen.

Renske Schut Tekstschrijver en fotograaf Breda

Bouw een netwerk op
Bouw een netwerk op en neem daar de tijd voor. Het draait niet om het hebben van veel volgers en likes, maar om echte relaties waarmee je resultaat behaalt op de langere termijn.

Zet social media in
Social media zijn bij uitstek dé kanalen om jouw artikel effectief onder de aandacht te brengen. Deel je artikel via je Facebook- of Twitterpagina, maar zorg er ook voor dat jouw artikel op je eigen site kan worden gedeeld . Plaats je blog als gastblogger op een bekend platform waar jouw doelgroep zit.

Structuur
Hanteer zoveel als mogelijk een duidelijke structuur zodat je lezers niet verdwalen in jouw verhaal. Ontwikkel je eigen schrijfstijl en vermijd vakjargon. Eindig met een call to action.